21 Mayıs 2015 Perşembe

Montessori-Mini Ev Okulu - Renkler

Uzun bir aradan sonra etkinliklerimizle karşınızdayım :) Misafirler, gezmeler, tozmalar, temizlikler, hastalıklar derken anca gözümü açtım. Tabii bir de Azra'nın değişen halleri! Hiç bir şeye vakit bulamaz oldum. Onun için, ona karşı mücadele edip duruyorum... Bakalım sonu nereye varacak...

Artık etkinlikleri günlük yapmaktan vazgeçtim. Montessori sistemini oturtmaya karar verdim çünkü 18 ay bunun için iyi bir zaman. Azra artık daha bilinçli, neyi nasıl yapacağını iyi biliyor ama keyfi gelince yapıyor. Düzenin de farkında. 

Odasını değiştirdim. Şöyle ki; bütün oyuncakları çıkardım. Bir odada oyuncakları var, bir odada ise materyalleri. Sınıf gibi oldu bir nevi :) Oyun odasında serbest takılırken, montessori odasında bazı kurallara uyacak. Böylece yavaş yavaş sistemi oturtabileceğimi düşünüyorum.

Bu yazıyı Azra uyanacak korkusuyla hızlı hızlı yazdığımdan detaylara girmeyeceğim :) Fakat rahat bir vaktimde tüm gözlemlerimi ve uygulamalarımı detaylarıyla anlatacağım.

Şunu söylemeden de edemeyeceğim ki yaptığım çalışmaların hiç biri montessori sistemine ait değildir. Yani orjinal materyal kullanmıyorum şuanda. Ben sadece çalışmalarımı montessoriden esinlenilerek oluşturuyorum ve elimden gelenin en iyisini yapmaya çalışıyorum. Yanlış anlaşılmalara sebebiyet vermemek için bunu belirtmek istedim.


Bu hafta için oluşturduğum ilk raf sistemi böyle fakat bunları değiştirip, bazılarını çıkarıp yenilerini de ekleyebiliyorum. Azra'yı gözlemleyip, ona göre değişiklikler yapıyorum. Bu odaya bir kaç raf daha ayarlamam gerek çünkü az geliyor bana. Bakalım yapacağım bir şeyler.

 Öncelikle Azra istediği materyali alıp, oynayıp, geri götürme mantığını kapmış durumda. Tabii bazen geri götürmediği oluyor. Öyle durumlarda onun gördüğüne emin olduğum bir zamanda, ben tepsiyi toparlamaya başlıyorum ve sessizce yerine koyuyorum. Bazen o da bana yardım ediyor.

Bu peluşlar ve kitap kombinasyonuna bayıldı küçük hanım. Onlara kitap okutuyoruz, oyun oynatıyoruz, bol bol gülüyoruz :) Dil gelişimi için çok güzel oldu. Dil demişken Azra hala bir kaç kelime dışında bir şey söylemiyor. Ağır adımlarla gidiyoruz bakalım :)
Bu çekici İkea'dan almıştık. Azra çekici kullanmak yerine eliyle söküp takıyor :) Hiç problem değil, hatta daha bile iyi. El kasları çalışşın :) Bunu da renkleri söyleyerek kullandık.
Bu da renk ayrıştırma etkinliklerimizden biri. Mini browni kalıbı, küçük renkli eva parçaları ve ponponlar kullandım. Kalıplara önce tek tek evaları koyuyoruz, karışık bir biçimde olabilir. Sonrada onların renklerine uygun ponponlar diziyoruz. Bu Azra'ya biraz zor geldi, hoşlanmadı. Daha büyük çocuklar rahatlıkla yapabilir. Ben bunu rafta uzun süre tutmadım ve kaldırdım.

Bunlar renk keşif kutularımız. Bunları masanın üzerine getirip istediği gibi oynadıktan sonra renklerine göre ayırıp yerine koyması gerekiyor. Şimdilik Azra getirip oynuyor ama renklerine göre ayırıp toplayamıyor :)

Bunların ikisi de yine renk ayrıştırma oyunları. Üstteki ince motor, alttaki kaba motor becerileri için ideal.. Şöyle ki; Üstteki küplere ponponu sokup çıkarmak çok kolay değil. Parmakları zorlamak gerekiyor. Alttakini ise şöyle oynuyoruz. Halkaları yere dizip, topları fırlatıyoruz. Sonra Azra gidip getiriyor ve renklerine göre yerleştiriyoruz. Renklerine göre ayırmayı henüz beceremiyor Azra bakalım gelişim gösterecek mi? Bu arada bu kategorilere ayırma konusunda farklı çalışmalar da yapacağım.

Bu da yine ince motor becerileri için, renk ayrıştırma. Çucukları deliklerden rengine göre geçirip, hepsi bittikten sonra kapağı açarak çubukları tepsiye koymasını ve kapağı kapatıp tepsiyi aldığı yere götürmesini bekliyoruz.

Bütün bu çalışmaları önce Azra'ya sunuyorum. Bu sunum şeklini başka bir yazıda açıklayacağım. Sonra onu materyal ile serbest bırakıyorum. Çok ekstrem durumlar hariç müdahale etmiyorum. Şimdilik iyi gidiyoruz bakalım.

İyi eğlenmeler, iyi öğrenmeler...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder